مطمئناً شما هم در چند شبکه اجتماعی عضو هستید و اخبار و اطلاعات تازه‌ای درباره خواص مواد غذایی و دارویی مطالعه کرده‌اید. این اطلاع رسانی‌ها می‌تواند بسیار سودمند باشند البته اگر از منابع مطمئن آن‌ها را کسب کنید. در سال‌های اخیر هم تب استفاده از مواد گیاهی و ارگانیک بسیار بالا گرفته و مشتریان این‌گونه مواد بسیار زیاد شده‌اند.

منبع

باید توجه داشته باشید که مواد ارگانیک و طبیعی هم ممکن است عوارض خاص خود را داشته باشند و در استفاده از آن‌ها هم باید جانب احتیاط را گرفت. یکی از مواد گیاهی و ارگانیک که همیشه مورد توجه قرار گرفته و جز اقلام جدا نشدنی از زندگی ماست، روغن ها هستند. مخصوصاً حالا که در بازار انواع مختلفی از روغن‌ها که از دانه‌های مختلف استخراج شده اند، در دسترس است. بعضی از آن‌ها مصارف دارویی و بعضی مصارف خوراکی و گاهی هم هر دو را با هم دارند.

در این مطلب می‌خواهیم درباره فواید روغن های گیاهی و ارگانیک بیشتر بدانیم و ببینیم چه نوع روغنی و در چه شرایطی می‌تواند بهترین نتیجه را برای سلامت بدن ما به همراه داشته باشد.

 

همان‌طور که گفتیم تنوع دانه‌های روغنی و به دنبال آن، روغن هایی که در بازار وجود دارند بسیار زیاد است. برای همین در این مطلب تنها به دانه‌ها و در‌ واقع روغن های گیاهی می‌پردازیم و انواع حیوانی را در مطلب دیگری بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا فواید هر کدام از این روغن های گیاهی و ارگانیک را شرح دهیم...

 

 روغن های گیاهی ارگانیک

 

روغن بادام

 

روغن بادام از دانه‌های بادام استخراج می‌شود. دو نوع بادام وجود دارد. بادام تلخ و بادام شیرین که درخت آن‌ها تقریباً در تمام نقاط جهان وجود دارد و پرورش داده می‌شود. بادام تلخ مصارف خوراکی ندارد زیرا دارای مقادیری سیانید می‌باشد ولی روغنی که از آن استخراج می‌شود فواید بسیاری دارد که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.
بر اساس طب سنتی از روغن بادام تلخ برای درمان بعضی از بیماری‌ها استفاده می‌شود ولی در اینجا به شما توصیه می‌کنیم که حتماً مصرف خوراکی روغن بادام تلخ را تحت نظر پزشک انجام دهید زیرا مصرف خودسرانه این روغن عواقب جبران ناپذیری دارد.
بنابراین در این مطلب مصارف خوراکی و دارویی روغن بادام تلخ را نام نمی‌بریم تا شما با خیال راحت‌تری از پزشک خود سؤال کرده و بر اساس دستور تجویز، استفاده کنید و اما مصارفی که روغن بادام تلخ می‌تواند برای زیبایی مو ها و پوست شما داشته باشد، بسیار زیاد است. برای جلوگیری از ریزش مو می‌توانید کمی روغن بادام تلخ را کف دست خود بریزید و سرتان را با آن ماساژ دهید. البته بهتر است در ای مورد از مقدار کمی روغن استفاده کنید تا چربی آن به ساقه های موی شما سرایت نکند.
اگر مو های بلندی دارید و انتهای آن دچار موخوره شده است می‌توانید از روغن بادام استفاده کنید و با ماساژ مو ها حداقل دوبار در هفته توسط روغن بادام تلخ، مو ها را براق کرده و موخوره را به مرور از بین ببرید.
غیر از اینها، از روغن بادام تلخ می‌توان برای آبرسانی کردن به پوست استفاده کنید و همچنین با ماساژ دادن اطراف ناخن‌ها، خشکی و پوسته پوسته شدن آن را درمان کنید.

حالا نوبت به خواص و فواید روغن بادام شیرین می‌رسد. از روغن بادام شیرین در پخت و پز و به‌خصوص قنادی بسیار استفاده می‌شود. روغن بادام شیرین همچنین خواص دارویی دارد که به صورت یک ملین طبیعی عمل کرده و یبوست را درمان می‌کند. با اینکه روغن بادام شیرین می‌تواند دارای فواید بسیاری باشد ولی بهرحال استفاده زیاد از آن به صورت خوراکی می‌تواند عوارضی مانند اضافه وزن، نفخ داشته باشد همچنین روغن بادام شیرین ممکن است با بعضی از دارو ها، مانند آنتی بیوتیک ها تداخل دارویی ایجاد کند.

برای تهیه روغن بادام تلخ یا شیرین به صورت ارگانیک می‌توانید به کارگاه های روغن کشی یا عصاری‌های معتبر مراجعه کنید.

 

روغن کنجد

 

روغن بعدی که می‌خواهیم در مورد خواص آن بدانیم، روغن کنجد است. یکی از بهترین و پر فایده ترین روغن هایی که در حال حاضر در کشور ما به صورت طبیعی و ارگانیک وجود دارد، روغن کنجد است. روغن کنجد تا حد زیادی می‌تواند درجه حرارت بالا را تحمل کند پس بسیاری از پخت و پز‌ها را می‌توانید با آن انجام دهید. همچنین برای از بین بردن درد و ورم در پا‌ها می‌توانید با این روغن، عضلات را ماساژ دهید. این روغن دارای ترکیباتی مانند زینک است که تا حد زیادی می‌تواند به بازسازی پوست شما کمک کند. به دلیل وجود زینک روغن کنجد برای مو‌ها هم مفید است و می‌توانید با ماساژ دادن کف سر با روغن کنجد، به رشد بیشتر مو ها و قوی‌تر شدن ریشه آن‌ها کمک کنید. در ضمن روغن کنجد یک مصرف دارویی مهم هم دارد و آن اینکه از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند چون دارای مقدار زیادی کلسیم است.

 

روغن زیتون

 

روغن زیتون، بی‌شک جز خوشمزه ترین روغن هاست که در تمام دنیا و بین تمام ذائقه ها، طرفداران بسیاری دارد. روغن زیتون دارای مقدار زیاد امگا ۳ و امگا ۹ و همچنین چندین آنتی اکسیدان که از پیری زودرس جلوگیری می کند. به یاد داشته باشید که تمام این خواص روغن زیتون تنها زمانی می‌تواند در آن وجود داشته باشد که روغن در شرایط استاندارد و به صورت ارگانیک به دست آمده باشد.

فواید روغن ارگانیک

 

 

در آخر و به عنوان جمع بندی، توصیه ما به شما این است که تا جایی که برایتان امکان دارد از روغن‌های گیاهی و ارگانیک استفاده کنید تا سلامت خانواده خود را در امور غذایی به خطر نیندازید همچنین برای خرید روغن ارگانیک که نام بردیم حتماً و حتماً به مراکز معتبر و کارگاه های روغن گیری استاندارد مراجعه بفرمایید.

وب سایت اوینا اویل یک فروشگاه اینترنتی است که به صورت تخصصی در زمینه فروش و ارائه محصولات روغن گیاهی کار می کند.