پلاستیک گلخانه یکی از مه ترین اجزای یک گلخانه به شمار می رود. شاید با خود فکر کنید که نایلون گلخانه همان نایلون های معمولی است اما تولید پلاستیک گلخانه با نایلون ها معمولی تفاوت زیادی دارد. 

اما قبل از بررسی مناسب ترین پلاستیک گلخانه بد نیست نگاهی به تارخچه ی آن بیندازیم.

ریشه‌های استفاده از پلاستیک به قرن نوزدهم برمی‌گردد، اما به‌کارگیری ورق‌های پلاستیکی در کشاورزی در دهه 1940 هنگامی که یک باغبان در دانشگاه کنتاکی، متوجه شد که ورق پلاستیکی می‌تواند برای محافظت از محصولات و تولید بیشتر مفید باشد، مورد توجه قرار گرفت.

 

در ابتدا، پلاستیک مخصوص گلخانه بیشتر به‌عنوان یک جایگزین با دوام و مقرون‌به‌صرفه برای شیشه در نمای گلخانه استفاده می‌شد. اما به مرور زمان، امکان ایجاد طرح های جدید گلخانه‌ای و تونل‌های کارآمد و کم‌ارتفاع را برای جذب بیشتر تابش خورشید و محافظت از محصولات زراعی در برابر عناصر مخرب ایجاد کرد. امروزه، پلاستیک گلخانه تقریبا در هر قسمت از چرخۀ کشاورزی، از کاشت بذر تا برداشت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مناسب ترین پلاستیک گلخانه

شاید از دید شما پلاستیک گلخانه آنقدری هم مهم نباشد اما یکی از ضروری ترین اجزا برای ساخت یک گلخانه‌ نایلون یا پلاستیک مخصوص گلخانه است. یک گلخانه محیطی را فراهم می‌کند که می‌توان در آن گرما و رطوبت را حفظ کرد و این امر باعث می‌شود محصولات، گل‌ها و سایر گیاهانی که معمولا فقط در هوای گرم رشد می‌کنند، در فصول دیگر سال و حتی در شرایط سخت آب‌وهوایی زمستان نیز امکان رشد داشته باشند.
 
اگر زمان و هزینه مسئلۀ مهمی نباشد، بهترین گزینه این است که گلخانۀ خود را با دیوارهای شیشه‌ای یا فایبرگلاس بسازید. با این حال، شما احتمالا نمی‌توانید این نوع مواد را خریداری کنید، به همین دلیل است که در جستجوهای خود به این مقاله راه پیدا کرده‌اید! نگران نباشید؛ این راهنمای خرید دقیق به شما کمک می‌کند تا بهترین نوع پلاستیک را برای گلخانۀ خود انتخاب کنید.
 

پلاستیک مخصوص گلخانه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

1. دوام

مواد گلخانۀ شما در معرض شرایط بسیار شدید قرار می‌گیرد. ممکن است لازم باشد باران های سیل آسا‌، وزش باد شدید یا بارش شدید برف را تحمل کند. حتی نور مستقیم خورشید هم برای همه پلاستیک‌ها مطلوب نیست؛ زیرا بسیاری از آن‌ها با قرارگرفتن در معرض اشعه‌ی UV مداوم، شکننده می‌شوند.

 

همچنین یک پارگی جزئی روی پلاستیک گلخانۀ شما می ‌تواند تاثیر و عملکرد آن را به شدت کاهش دهد؛ بنابراین سرمایه‌گذاری روی یک ورق پلاستیکی با کیفیت بالا که با مواد مناسب ساخته شده باشد، می‌تواند شما را از بسیاری از دردسرهای احتمالی نجات دهد.

 

2. شفافیت

گلخانه‌هایی که به معنای واقعی کلمه سبز رنگ باشند، امروزه دیگر متداول نیستند. در حقیقت، استفاده از مواد سبز رنگ برای یک گلخانه تقریبا یک عمل قدیمی است. در دوران مدرن امروز، اکثر تولیدکنندگان با موادی که تا حد زیادی شفاف هستند، بهترین نتیجه را به دست آورده‌اند.

 

توجه داشته باشید که یکی از اهداف گلخانه این است که اجازه دهد نور خورشید به گیاهان برسد تا بتوانند فتوسنتز کنند. این بدان معناست که باید اجازه دهید تا حد امکان نور خورشید از دیواره‌های گلخانۀ شما عبور کند.

شفافیت معمولا هنگام استفاده از فایبرگلاس یا پانل‌های شیشه‌ای چندان مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در صورت استفاده از ورق‌های پلاستیکی یا نایلون گلخانه، یافتن تعادل مناسب بین شفافیت و ضخامت می‌تواند چالش برانگیز باشد.

 

3. وزن

اگرچه ورق‌های پلاستیکی ضخیم قوی‌تر هستند، اما به همان نسبت سنگین‌تر هم هستند. یک ورق پلاستیکی هیچ‌گونه یکپارچگی ساختاری را ارائه نمی‌دهد. این بدان معناست که تمام وزن ورق پلاستیکی روی قاب گلخانه می‌افتد؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که دیوارۀ گلخانۀ شما با در نظر گرفتن وزن ورق پلاستیک ساخته شده است.

 

4. خاصیت ضد چکه و ضد گرد و غبار

بسته به شرایط بیرونی، عوامل مختلفی می ‌توانند اثر گلخانۀ شما را کاهش دهند. در روزهای سرد، عدم تعادل بین سطح بیرونی سرد و فضای گرم گلخانه می‌تواند باعث ایجاد چگالش در سطح داخلی ورق پلاستیکی شما شود. این قطرات حاصل از میعان ممکن است بر روی گیاهان شما بیفتد و اکوسیستم ظریفی را که با دقت در رشد کپک ایجاد کرده‌اید، مختل کند.

 

برخی از پلاستیک‌ها به طور طبیعی به‌گونه‌ای مجهز شده‌اند تا از این اتفاق جلوگیری کنند. پلاستیک با رادیکال هیدروفیلیک (آب‌دوست) مانند گروه -COOH (یا کربوکسیلیک اسید) نه‌تنها به جلوگیری از ریزش میعانات روی گیاهان کمک می‌کند، بلکه آن‌ها را روی سطح نگه می‌دارد تا به طور طبیعی تبخیر شوند. از طرف دیگر، باید از استفاده از پلاستیک‌هایی با رادیکال‌های هیدروفوبیک (آب‌گریز) مانند گروه های -CH اجتناب کنید؛ زیرا آن‌ها قطرات میعانات را بسیار سریع دفع می‌کنند.

 

تجمع گرد و غبار نیز می ‌تواند یک مشکل بزرگ برای گلخانه باشد؛ زیرا می‌تواند شفافیت ورق پلاستیکی شما را به شدت کاهش دهد. برخی از پلاستیک‌ها به طور طبیعی بار اضافی را روی سطح خود حفظ می‌کنند که باعث می‌شود گرد و غبار روی پلاستیک گلخانۀ شما بسیار راحت‌تر جمع شود.

چند نوع پلاستیک گلخانه داریم؟

به طور کلی سه نوع پلاستیک رایج مخصوص گلخانه داریم. که در ادامه به اختصار به آن خواهیم پرداخت. 

1. پلی اتیلن

استاندارد صنعت در مورد پلاستیک‌های گلخانه‌ای، پلی اتیلن ارزان، قابل دسترسی و دارای قابلیت تعمیر آسان است. انواع مختلف از این ماده و کوپلیمرهای پلی اتیلن وجود دارد. برای دستیابی به بهترین نتیجه، توصیه می‌کنیم از برندی استفاده کنید که صریحا به عنوان «پلاستیک کشاورزی» یا «پلاستیک گلخانه‌ای» برچسب‌گذاری شده است؛ زیرا دوام بیشتری نسبت به پلی اتیلن معمولی و کاربرد بالاتری دارد.

 

البته جنبۀ منفی پلی اتیلن این است که احتمالا در طی دو یا سه سال مجبور خواهید شد چندین بار ورقه‌های پلی اتیلن خود را تعمیر یا تعویض کنید. اگر بودجۀ کمی دارید و مشکلی ندارید که هر بار ورق پلاستیکی شما آسیب ببیند، پلی اتیلن بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

 

2. پلی کربنات

پلی کربنات یک جایگزین بسیار سفت و سخت برای پلی اتیلن است و نسبت به آن کمی گرانتر است. بیشتر پانل‌های پلی کربنات با ساختار کامپوزیتی ساخته می‌شوند، به عبارت دیگر، از یک ورق پلی کربنات راه راه که بین ورق‌های پلی کربنات دیگر قرار گرفته است. با این ساختار نوآورانه، ورق‌های پلی کربنات عایق، دوام و انعطاف‌پذیری فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهند. اگر می توانید هزینۀ نصب گلخانۀ خود را صرف صفحات پلی کربنات کنید، در این صورت از میزان نگهداری این گزینه پلاستیکی بسیار لذت خواهید برد.

 

3. پلی وینیل کربنات

اگرچه به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما پلی وینیل کربنات (PVC) نیز یک انتخاب مناسب برای پلاستیک گلخانه‌ای است؛ چراکه بسیار بادوام است و به اندازه کافی برای بیش از پنج سال با حداقل تعمیرات دوام می‌آورد، اما بسیار گرانتر از دو نوع پلاستیک قبلی است. همچنین معمولا فقط در طول‌های کوتاه‌تر موجود است و اگر در فکر راه‌اندازی یک گلخانۀ بزرگ هستید، کمی کار را برایتان دشوار خواهد کرد.

 

ضخامت پلاستیک گلخانه

اگر تصمیم به استفاده از ورق پلی اتیلن گرفته‌اید‌، معمولا سه ضخامت برای آن در نظر گرفته می‌شود که به ‌ترتیب 3 میلی‌متر، 4 میلی‌متر و 6 میلی‌متر هستند. برای اکثر گلخانه‌های تک‌فصل، 3 و 4 میلی‌متر مناسب است و نیز برای گیاهان بلند یا گیاهان زمستان نیز گزینۀ بسیار ایده‌آلی به حساب می‌آید.

با این حال، اگر به دنبال ساخت گلخانه‌ای هستید که باید در فصول مختلف مقاومت کند، احتمالا گزینه سنگین تر پلاستیک 6 میلی‌متری را باید انتخاب کنید. پلاستیک 6 میلی‌متری که روی چارچوب گلخانه شما کشیده می‌شود، کیفیت خوبی را ارائه می‌دهد و مانند یک ساختار بسیار محکم عمل می‌کند. همچنین تحمل بیشتری در برابر بادهای سنگین دارد.

 

شرایط باد شدید ممکن است مستلزم اقدامات احتیاطی بیشتری باشد تا از پایداری گلخانۀ شما اطمینان حاصل شود.

قیمت پلاستیک مخصوص گلخانه

قیمت پلاستیک گلخانه با توجه به نوع پوشش و همچنین نوسانات ارز قابل درج نیست همچنین با توجه به متراژی که هر شخص سفارش می‌دهد امکان تغییر در قیمت ها هم وجود دارد.

 

اگر به دنبال پلاستیک مخصوص گلخانه هستید مشاوران ما در پرشین پوشش پلیمر آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند. شما می‌توانید با استفاده از لینک زیر با بخش فروش ما تماس حاصل نمایید و علاوه بر مشاوره از قیمت انواع پلاستیک گلخانه هم اطلاع حاصل نمایید.

جمع‌بندی نهایی

در‌حالی‌که راه‌اندازی گلخانه با پانل‌های شیشه‌ای یا فایبرگلاس به‌دلیل دوام و شفافیتی که ارائه می‌دهند روش بسیار مطلوبی به‌شمار می‌رود، اما همه حاضر نیستند این کار را انجام دهند و مبالغ زیادی را برای این روش هزینه کنند. ورق‌های پلاستیکی جایگزین بسیار ارزان‌تر و ساده‌تری ارائه می‌دهند، فقط کافی است آن‌ها را روی قاب گلخانۀ خود نصب کنید و در نقاط استراتژیک محکم کنید.

علی‌رغم سادگی ظاهری ورق‌های پلاستیکی، باز هم نیاز است به این فکر کنید که از کدام نوع پلاستیک برای گلخانه خود استفاده خواهید کرد. شما می‌توانید ارزان‌ترین پلاستیک‌ها مانند پلی اتیلن را انتخاب کنید یا کمی برای یک پنل پلی کربنات که طول عمر و استحکام بیشتری را ارائه می‌دهد، هزینه کنید. در هر صورت، هزینۀ بسیار کمتری نسبت به استفاده از شیشه یا فایبرگلاس خواهید داشت.

منبع: پرشین پوشش : https://persianpoushesh.com/purchase-guide-plastic-film/